Tiine narttu ja A-vitamiini

Ihmisillä raskaana olevat naiset eivät saisi saada liikaa A-vitamiinia. A-vitamiinin yliannostus raskauden aikana voi aiheuttaa kehityshäiriöitä. Tiine narttu on saanut osansa samasta pelosta. A-vitamiini on joidenkin mielestä riski. A-vitamiinia pitäisi kuitenkin saada myrkytystä aiheuttavia määriä, ennen kuin se on riski sikiölle. Sama pätee kantavalla nartulla. A-vitamiinin vaje sen sijaan saattaa sairastuttaa jälkeläiset.

Yleiskielinen versio: Katiska


80-luvulla kiihkoiltiin A-vitamiinin vaarallisuudesta. Raskaana olevilta naisilta kiellettiin maksaruuat. Maksamakkaraakaan ei saanut syödä. Maksalaatikon ja maksamakkaran hinta romahti. Einesmaksalaatikko maksoi halvimmillaan 2o senttiä. Ostin pakastimen täyteen. Söin niin paljon maksalaatikkoa, että en vuosiin kyennyt maistamaan sitä. Koirat söivät loput.

Mistä A-vitamiinipelko alkoi

1980-luvulle asti hyötyeläimet eli naudat ja siat saivat paljon A-vitamiinia. Sitä annettiin ravintolisänä. A-vitamiini paransi tiinehtyvyyttä. Eläimet eivät myöskään sairastuneet yhtä helposti. Niille A-vitamiinista oli hyötyä.
A-vitamiini varastoituu maksaan. Siksi naudan ja porsaan maksan A-vitamiinipitoisuudet nousivat. Yhtä äkkiä herättiin siihen, että maksassa oli enemmän A-vitamiinia kuin mitä oltiin laskettu.
Kansanterveys pelästyi ja pelästytti sen jälkeen kaikki muutkin. Lööpit pahensivat tilannetta. Varoitukset olivat ehkä ylivarovaisuutta. Yhtään A-vitamiinista johtunutta kehityshäiriötä ei Suomessa tiedetty.
Nykyään teuraseläimet saavat vähemmän A-vitamiinia. Siksi naudan ja porsaan maksassa on vähemmän A-vitamiinia kuin 3o vuotta sitten. Se mitä ei tiedetä, on että pitääkö Finelin ilmoittamat maksan A-vitamiinimäärät paikkaansa, Vai ovatko ne edelleen 30 vuotta vanhaa tietoa.

Retioniinihappo

A-vitamiinin yliannostus ei ole terveellistä. Sitä pitäisi kuitenkin saada paljon, että saisi myrkytyksen. Terve tavallinen ihminen saa ongelmia, jos saa yhdellä kerralla 100 kertaa normaalia enemmän. 10 kertainen yliannos voi olla vaarallinen, jos saa niin paljon A-vitamiinia pitkän aikaa.
400 gramman einesmaksalaatikossa on A-vitamiinia 8000 µg. Se on 2000 µg/100 g. Naudan tai sian maksassa on noin 20 000 µg/100 g. 100 grammaa naudan maksaa antaa ihmiselle noin kuukauden tarpeen.
A-vitamiineja on erilaisia. Ne tekevät kuitenkin samoja asioita. A-vitamiini on yleisnimi, joka tarkoittaa kaikkia erilaisia A-vitamiinin yhdisteitä. Retioniinihappo on yksi A-vitamiinin muoto. Se voi olla sikiölle haitallinen.
Kun syödään A-vitamiinia eli retinolia, niin sitä muutetaan maksassa. Yhden muunnoksen nimi on retinaali. Retinaalia käytetään silmässä. Se estää esimerkiksi hämäräsokeutta.
Osa retinaalista muutetaan retioniinihapoksi. Retioniinihappo on se muoto, mikä tekee A-vitamiinina työt.

  • säätelee osaksi oppimista
  • vaikuttaa muistiin
  • osallistuu lisääntymiskykyyn
  • huoltaa ihoa
  • rakentaa luustoa
  • säätelee vastustuskykyä

Retinoiinihappo tekee tiineyden aika tärkeää työtä sikiölle. Se säätelee satojen geenien toimintaa. Niistä geeneistä osa vaikuttaa sikiön kehittymiseen.
Jos A-vitamiinia saadaan liikaa, niin retinoiinihappoa syntyy liikaa. Siitä syntyy silloin yhdistettä, jota kutsutaan teratogeeniksi. Teratogeeni on tekijä, joka aiheuttaa sikiölle kehityshäiriöitä. Teratogeeneja voivat aiheuttaa muutkin: virukset, lääkkeet ja alkoholi. Aikoinaan tunnetuin teratogeeni oli talidomi. Se oli äideille annettu raskauspahoinvointilääke. Se aiheutti osalle lapsista erittäin vakavia kehityshäiriöitä.
Ihmisäideille on suositeltu, että A-vitamiinia saisi saada enintään 800 µg päivässä. Se tarkoittaa noin 4 grammaa maksaa. Se on erittäin varovainen suositus. Ihmisten kanssa ollaan varovaisia. Aidosti A-vitamiinia saisi syödä paljon enemmän, ennen kuin tulee riskejä.
Tiineelle nartulle suositellaan 80 µg/kg A-vitamiinia päivässä.
30 kg narttu saisi silloin syödä 2400 µg A-vitamiinia päivässä. Se on 3 kertaa enemmän kuin mitä 60 kg nainen saisi syödä.

Synteettiset A-vitamiinit

Naisilla riski ei ole niinkään maksan A-vitamiini. Toki sitäkin voi syödä liikaa. Riskin aiheuttaa synteettiset A-vitamiinit. Niitä ei tarvitse antaa yhtä paljon. Pienempi määrä saattaa aiheuttaa kehityshäiriöriskin,
Synteettisiä eli keinotekoisesti valmistettuja A-vitamiineja ei saa helposti mistään. Ne ovat yleensä kasvisjohdoksia. Niitä on saatettu lisätä ruokiin tai ravintolisiin. Silloinkin lähes aina käytetään luonnollista retinolia A-vitamiinina.

Miksi narttu on eri kuin nainen

Naisella raskaus kestää noin 9 kuukautta. Koiralla vähän yli 2 kuukautta. Naisen raskaus kestää paljon kauemmin.
A-vitamiinin ylisaanti voi olla vaarallinen raskauden alussa. Sen ensimmäisen kolmanneksen aikana. Se on yhtä pitkä aika kuin mitä koirilla on astutuksesta pennun luovutukseen. Nartulla ensimmäinen kolmannes on noin 3 viikkoa. Tai 2 – 4 viikkoa riippuen laskutavasta.
Koiranpennut kehittyvät paljon nopeammin. Silloin A-vitamiinin yliannostus ei vaikuta yhtä kauan.
On olemassa myös eläinlajiero. Ihminen kestää koiraa huonommin A-vitamiinin yliannostusta. Ihmisen sairastuttava annos ei vaikuta edes pieneen koiraan. Kun ihminen olisi sairaalassa, niin koira heiluttaisi häntää ja pyytäisi lisää.
Koska koira pystyy poistamaan liiallisen A-vitamiinin, niin se ei saa helposti myrkytystä. Sanotaan, että koira säätelee A-vitamiinia, Samasta syystä pennut eivät ehkä myöskään saisi kehityshäiriöitä.
Tätä ei tiedetä, koska koirilla ei tunneta A-vitamiinin aiheuttamaan kehityshäiriötä. Siksi tiineen nartun A-vitamiinin saantia ei saa leikata. A-vitamiinin vaje sen sijaan saattaa sairastuttaa syntyneet pennut. Jos emä ai saa tarpeeksi A-vitamiinia, niin pennuilla on heikko vastustuskyky. Se voi aiheuttaa ripulia ja muita sairauksia.

Ruoka on turvallista

A-vitamiinin täydellinen puutos on harvinaista. Vajaasaantia voi olla helpommin. Vajaasaanti koskee raakaruokittuja. Silloin ei käytetä maksaa eikä kananmunia,
Kuivamuonista saa yleensä riittävästi A-vitamiinia. Silti voi olla järkevää lisätä hieman A-vitamiinia.
Ruuan kanssa on vaikea antaa liikaa. Antamalla paljon maksaa pystyy antamaan yli suositusten. Koirilla se ei ole yleensä ongelma.
Jos 30 kg koiralle antaa

  • 400 g kuivamuonaa, jossa on 3000 µg/kg A-vitamiinia (10 000 KY/kg)
  • 100 g maksaa

niin koira saa 6000 µg A-vitamiinia (20 000 KY). Se on aika paljon. Yleensä koirille ei annetaa missään ruokinnassa 100 grammaa maksaa. Siitä menee vatsa sekaisin. Se on lähellä suositeltua turvallista ylärajaa. A-vitamiinimäärä ei kuitenkaan ole lähelläkään myrkytysrajaa.
Jos syöttää tiineen nartun normaalisti, niin mitään vaaraa ei ole. Liioitella ei saa. Ei saa myöskään olla antamatta.