Sinkki

Sinkki on tärkeä mineraali. Koiran on saatava se ruuastaan. Sinkki tekee monia erilaisia asioita. Entsyymien rakentaminen  tarvitsee sinkkiä. Sinkkiä tarvitaan myös ihon ja turkin huoltamiseen. Uroskoira tarvitsee sinkkiä sperman valmistamiseen. Ennen sinkistä ei puhuttu paljoa. Se saattoi johtua siitä, että pahaa sinkin puutosta ei tule kuivamuonilla. Kuivamuoniin on lisätty sinkkiä. Raakaruokinnassa sinkki täytyy lisätä. Ruoka-aineissa on vain vähän sinkkiä. Nykyään sinkki on yksi eniten käytetty lisäravinne. Nyt tiedetään kuinka tärkeä sinkki on koiran ruokinnassa.

Yleiskielinen versio: Katiska


Kaljut silmänympärykset ovat usein merkki sinkin puutteesta. Ennen luultiin, että se johtui biotiinin puutteesta. Kun annettiin biotiinia, niin karvat kasvoivat takaisin. Nykyään tiedetään, että karvojen kasvaminen johtui sinkistä. Biotiiniin lisätään yleensä sinkkiä. Siksi biotiinia annettaessa koira saa myös sinkkiä.
Sinkkiä on lähes joka ruoka-aineessa. Missään ei ole kuitenkaan sinkkiä tarpeeksi. Siksi koira tarvitsee sinkkiä ruokaansa.
Pennut tarvitsevat enemmän sinkkiä. Myös rasitus lisää sinkin tarvetta. Monissa sairauksissa voidaan tarvita sinkkiä lisää.
Sinkki on turvallinen antaa. Koiralle on lähes mahdotonta saada myrkytystä. Siksi kannattaa antaa sinkkiä aina kun siitä saattaisi olla hyötyä.
Sinkki voi kuitenkin ärsyttää vatsaa. Siitä voi seurata närästystä. Myös vatsa voi mennä sekaisin. Siksi sitä ei kannata antaa liikaa.

Koiran tarve ja sinkki

Koira tarvitsee ruuastaan sinkkiä. Sopiva määrä on

  • 2 mg/kg

Se riittää yleensä kaikille koirille.
Pennuille voidaan antaa sinkkiä enemmän. Silloin yleensä annetaan odotetun aikuispainon mukaan. Greyhoundin pentu voisi painaa 1o kiloa ja se painaisi aikuisena 30 kiloa. Silloin sille annettaisiin 60 mg (2 mg x 30 kg) sinkkiä. Se olisi 6 mg/kg eli 3 kertaa enemmän kuin aikuisen annos. Se on normaalia. Kaikessa annetaan pennuille enemmän kuin aikuisille, koska ne kasvavat.
NRC tekee maailmassa koirien suositukset. He ohjaavat kuivamuonien tekemistä. Puhutaan reseptiikan vaatimuksista.
NRC suosittaa noin puolet vähemmän:

  • 2 mg/kgME – se vastaisi noin samaa kuin 1 mg/kg

Tuota pidetään yleisesti liian matalana. Se ei riitä koiralle.
Kuivamuonavalmistajat laittavat yleensä enemmän sinkkiä. Siksi kuivamuonaa syövillä koirilla on harvoin varsinaista puutetta. Osalla koirista on kuitenkin sinkin vajeesta oireita. Se johtuu luultavasti siitä, että kuivamuonien sinkki imeytyy huonosti. Huono sulavuus johtuu siitä millaista sinkkiä on käytetty. Yksi syy saattaa olla kuivamuonien raaka-aineet. Viljat saattavat heikentää sinkin imeytymistä.
Epäiletkö omaa osamistasi? Et ole varma saako koira hyvää ruokaa? Varaa puhelinaika, niin opetellaan ja selitetään.

Koiran sinkin puute

Sinkin täydellistä puutosta on harvoin. Koirilla on enemmän sinkin vajaasaantia. Sinkkiä ei saada tarpeeksi.
Useimmiten sinkin vajaa saanti näkyy turkissa.

  • silmänympärykset ovat kaljut
  • karvanvaihto kestää kauan
  • uusi turkki kasvaa huonosti

On olemassa muitakin syitä huonoon turkkiin. Aina syy ei ole sinkin puutteessa. Sinkin puute on kylläkin yleinen syy.
Muita syitä voivat olla:

  • koira saa liian vähän proteiineja
  • proteiinien laatu on huono
  • rasvaa ei saada tarpeeksi
  • A-vitamiinin puutos
  • jokin sairaus

Anturat ja kynnet tarvitsevat myös sinkkiä. Niiden kuivuminen ja halkeilu voi johtua sinkin puutteesta.
Sinkin pahempi puutos näkyy käyttäytymisessä. Koira voi olla

  • haluton kaikkeen
  • ei jaksa mitään
  • ruoka ei maistu
  • anorektinen (kieltäytyy ruuasta)

Tuollaiseen on monia muitakin syitä. Jos koira on pahasti haluton, niin ensimmäisenä mennään eläinlääkäriin. Sitten vasta voidaan ostaa sinkkiä.
Sinkin puute heikentää vastustuskykyä eli immuniteettia. Siksi sinkki on ihmisillä auttanut flunssaan. Samasta syystä kennelyskään suositellaan sinkkiä. Heikko vastustuskyky saa koiran sairastumaan helpommin. Siksi sinkki on niin tärkeä terveydelle.
Sinkki auttaa haavojen paranemisessa. Laastarina tai rasvana se on antiseptinen eli estää tulehduksia. Sinkki nopeuttaa haavojen umpeutumista.
Sinkkiä tarvitaan hormonitoimintaan. Jos nartulla on paha sinkin puutos, niin kiimakierto voi loppua. Narttu ei ehkä tule kantavaksi. Uroksilla sinkkiä tarvitaan testosteronin eli mieshormonin valmistamiseen. Jos testosteronia on liin vähän, niin uros menettää lihaksiaan. Se ei myöskään halua astua. Uroksen sperman laatu voi olla huonoa.
Pennut tarvitsevat sinkki kasvuun. Jos pentu ei saa riittävästi sinkkiä, niin se ei kasva kunnolla. Pennulle voi tulla erilaisia kasvuhäiriöitä.

Malamuutit ja huskyt

Arktisilla eli pohjoisilla roduilla voi olla perinnöllinen ongelma, joka vaikeuttaa sinkin hyödyntämistä. Se on yleisin kahdella rodulla:

  • alaskalaisilla malamuuteilla
  • siperianhuskeylla

Geneettistä ongelmaa voi olla myös koirilla, joiden sukutaulussa on jompaa kumpaa rotua.
Niillä sinkin puutos oireilee symmetrisenä kaljuutena tai turkin heikkoutena.
Koska kyseessä on perinnöllinen ongelma, niin siihen ei ole olemassa lääkettä. Se ei parannu koskaan. Oireet saadaan hoidettua antamalla enemmän sinkkiä. Joskus tarvitaan myös isompi ruokinnan muutos.
Eläinlääkärit ovat suositelleet 1 – 1,5 mg/kg sinkkiä päivässä. Kuivamuonalla ruokituilla koirilla se tarkoittaa samaa kuin 2 mg/kg. Raakaruokitulle pohjoiselle rodulle kannattaa antaa 4 mg/kg, jos sillä on turkkiongelmia..

Sinkin imeytyminen

Sinkki imeytyy huonosti. Siksi sitä annetaan eräällä tavalla liikaa. Elimistö ei tarvitse 2 mg/kg annosta. Sinkistä imeytyy huonoimmillaan vain 4 %. Siksi annetaan enemmän.
Parhaimillaan sinkistä imeytyy lähes puolet. Se ei ole ongelma. Liika määrä poistetaan elimistöstä. Sitä sanotaan erittämiseksi.
Vaikeus on siinä, että ei tiedetä paljonko sinkkiä imeytyy. Se riippuu koirasta, ruuasta ja päivästä. Siksi annetaan aina riittävästi, ettei tule puutetta.

Miksi kuivamuonat voivat olla ongelma

Kuivamuonan pitäisi olla täysravinto. Siitä pitäisi saada kaikkea riittävästi. Silti osalla koirista on sinkin vajetta. Se johtuu siitä, että kuivamuonissa on erilaisia määriä sinkkiä. Lisäksi ne sulavat eri tavalla. Osa valmistajista käyttää myös huonolaatuista sinkkiä. Sellaista, joka ei imeydy hyvin. Yksi sellainen huono on sinkkioksidi.
AAFCO on amerikkalainen kuivamuonavalmistajien järjestö. Se määrää mitä kuivamuonissa on oltava. AAFCO määrää siis kuivamuonien reseptejä. Ohjeet on oltava sellaiset, että koira saa NRC:n ilmoittamat määrät ravintoaineita.
NRC kertoo kuinka paljon koiran on saatava. AAFCO kertoo miten se tehdään ja mitä ruuassa on oltava.
Seuraava on vaikea asia. Se mikä siitä on ymmärrettävä, on että sinkin grammamäärät on päätetty. Valmistaja ei voi itse päättää laittaako täysravintoon sinkkiä. Valmistajalla on myös rajat paljonko sinkkiä täytyy olla.

  • NRC:n mukaan koiran tarve on 2 mg/kgME (metabolinen painokilo, noin 1 mg/kg)
  • AAFCON mukaan ruuassa on oltava sinkkiä 120 mg/kgKA (kuiva-ainekilo, ruuan paino ilman vettä)
    kun ruuan energiatiheys on 3,5 kcal/g
  • sinkkiä ei saa saada yli 1000 mg

Kuivamuonavalmistaja lisää sinkkiä sen mukaan kuinka paljon ruuassa on energiaa. Laihoihin ruokiin laitetaan vähemmän. Vahvoihin ruokiin laitetaan enemmän.
Energiatiheys on vaikea käsite. Sitä ei tarvitse koskaan oman koiran ruokinnassa. Se kertoo kuinka paljon energiaa on grammassa ruokaa. Kun tiedetään koiran energian tarve eli montako kaloria se tarvitsee, niin tiedetään montako grammaa koiran on syötävä.
Jos ruuan energiatiheys ylittää 4 kcal/g kuiva-aineessa, niin sinkkiä täytyy laittaa lisää. Tuo lisä tarkoittaa samaa kuin jos antaisi 2 mg/kg sinkkiä.
Aina silloin tällöin joku väittää, että 2 mg/kg on huono suositus. Sanotaan, että se on keksittyä. Ei se ole. Se on täysin sama kuin mitä kuivamuonien määräykset vaativat. Katiskassa ei ole mitään keksittyä.
Tuo kaikki tarkoittaa sitä, että 30 kg koiran olisi syötävä kuivamuonaa noin puoli kiloa. Silloin koira saisi sinkkiä tarpeeksi.

Sinkki ja kuivamuona esimerkkinä

Katsotaan miten sinkin saaminen toteutuu. Esimerkeissä käytetään 30 kg koiraa.

Kuivamuonien sinkkimääriä 30 kg koiralle

kuivamuonalisättyä sinkkiäruokamääräsaadaan sinkkiäper painokilo
Roayl Canin Maxi Dog241 mg/kg353 g85 mg2,8 mg/kg
Jahti & Vahti Energy140 mg/kg300 g42 mg1,4 mg/kg
Acan Adult Large Breed190 mg/kg270 g51 mg1,7 mg
Taste of Wild High Prairie150 mg/kg300 g45 mg1,5 mg
Tilanne 7.11.2010

Jos haluaa 30 kg koiralle NRC:n suosituksen mukaan sinkkiä 2 mg/kgME, niin ruuan olisi annettava hieman yli 25 mg sinkkiä. Sen saa kaikista ruuista. Mutta sinkistä olisi imeydyttävä ainakin 30 %.
Ongelma on siinä, että sinkistä imeytyy ehkä 5 – 10 %. Silloin koiralle alkaa kehittyä sinkin vajetta. Ainoa, jossa oltiin turvallisella alueella, oli Royal Canin.
Silti kaikki ruuat täyttävät lait ja asetukset. Niitä saa kutsua täysravinnoksi. Silti määrät on se aito syy miksi kuivamuonaa syödessä voi tulla sinkistä vajetta.
Jos haluaa koiralle 2 mg/kg sinkkiä, niin ainoa riittävä oli Royal Canin,  Jahti & Vahti on halpamerkki, eikä siltä odoteta paljoa, Acana ja Taste Of Wild ovat kalliimpia. Niitä pidetään hyvinä. Silti molemmissa ruuissa oli vähän sinkkiä.
Mainostus ja säkissä olevat suden kuvat eivät kerro ruuasta mitään. Ne ovat markkinointia.
Kuivamuonissa vaikuttaa kaksi asiaa:

  • paljonko ruuassa on
  • paljonko ruokaa syödään

Raakaruokinta

Raakaruokintaa pidetään terveellisenä. Se on hyvä tapa ruokkia koiraa. Raakaruokinta ei kuitenkaan ole automaattisesta terveellistä. Se täytyy sellaiseksi tehdä.
Ihmisillä kotiruoka on terveellistä. Silti pelkän pastan syöminen ei ole terveellistä, vaikka sen tekisi kotona. Koirien raakaruokinta on sama asia.
Monet väittävät, että raakaruuassa ei tarvita lisiä. Kaikki saadaan ruuasta. Katsotaan montako grammaa erilaisia lihoja olisi syötävä. Yritetään saada sinkkiä 2 mg/kg.

Sinkki raakaruokinnassa

 sinkkiä/100 gtarvitaan per koirakilo30 kg syötävä päivässä
sikanauta3 mg66 g2 kg
sydän1,3 mg153 g4,7 kg
silakka2,1 mg95 g2,9 kg
broileri1 mg200 g6 kg
(n. 4,5 kokonaista broileria)
naudan maksa4,5 mg44 g1,4 kg
merilevä50 - 200 µg/g10 - 40 g300 - 1200 g

Raakaruokaa on mahdotonta syödä niin paljon, että sinkkiä saisi tarpeeksi.
Lihoissa kuitenkin on hiukan sinkkiä. Siksi osa raakaruokituista koirista ei sairastu sinkin puutteeseen. Ne saavat aina hiukan. Riittävästi koirat eivät saa koskaan. Siksi on pakko antaa sinkkiä lisäravinteena.
Jos haluaa, niin raakaruokinnassa voi laskea sinkin saannin. Sen voi vähentää 2 mg/kg annoksesta. Jos 30 kg koira söisi kilon lihaa päivässä, niin 1 mg/kg riittäisi. Jos lihan antamaa sinkkiä ei laske, niin se on ehkä hyvä asia. Silloin koira saa hieman enemmän.
Tämä on se syy miksi joskus sanon asiakkaille, että voi antaa vähemmän sinkkiä.
ZiwiPeak myy ilmakuivattuja tuotteita, joita joskus nimitetään säkissä olevaksi barffiksi. Minusta se on outo kuvaus.
Valmistaja on itse mainostanut

Valikoima on suunniteltu täyttämään koirasi luonnolliset ja vaistomaiset ravitsemukselliset tarpeet – kuten se luonnossa söisi

Mainos on hassu. Luonnossa kuollaan usein nälkään. Luonnossa on myös itse metsästettävä. Joskus se tarkoittaa hirveä. Joskus saa tyytyä puolukoihin. Siksi kukaan ei halua koiran syövän kuin luonnossa
Katsotaan pitääkö se paikkaansa.
ZiwiPeakin sivuilla on ollut laskuri, Sen mukaan 30 kg koiralle pitäisi antaa 288 g ruokaa. Silloin sinkkiä saataisiin:

ZiwiPeak ja sinkin määrä

 lisättyä sinkkiä288 g ruoka-annos antaa sinkkiä30 kg koira
Lammas170 mg/kg48 mg1,6 mg/kg
Peura141 mg/kg40 mg1,3 mg/kg
Peura/kala138 mg/kg39 mg1,3 mg
Tilanne 7.11.2010

Mainos piti paikkaansa. Luonnossa on sinkistä puutetta. Sinkkiä ei tule ruhan paljon ZiwiPeakistakaan,

Lopuksi

Sinkki on erittäin tärkeä koirille. Sinkin vajaus voi sairastuttaa. Ruuista saadaan sinkkiä vähän. Siksi sinkkiä on annettava lisäravinteena.
Sopiva annos on 2 mg/kg.
Jos koira syö pelkkää kuivamuonaa, niin 1 mg/kg tai vähemmän on hyvä määrä.
50/50-ruokinta tarvitsee vähintään 1 mg/kg. Usein olisi järkevämpää antaa 2 mg/kg.
Sinkki voi ärsyttää vatsaa. Jos sinkki aiheuttaa närästystä, niin lopeta sinkin antaminen. Mikään ei ole terveellistä, jos koira sairastuu. Voit kuitenkin yrittää antaa sinkin kahdessa osassa. Puolet aamulla ja puolet illalla. Se on helppoa, jos koira syö kaksi kertaa päivässä. Älä anna sinkkiä tyhjään vatsaan.